آمار و برنامه ریزی:
آمار، اصول و روش جمع‏ آوری اطلاعات اولیه، مرتب و خلاصه کردن و نمایش دادن آنها، و بالاخره تجزیه و تحلیل اطلاعات اولیه و استخراج نتایج را به عهده دارد. برنامه نیز راه و روش معیّن برای آینده است. در حقیقت برنامه ریزی، کوششی سازمان یافته و آگاهانه برای هماهنگی، جمع ‏بندی و تلفیق مطلوب و بهینه همه امکانات فیزیکی، مادی و نیروی انسانی برای رسیدن به هدف یا اهداف مورد نظر در زمان مشخص است. بنابراین، می‏توان گفت آمار مقدمه‏ ای برای برنامه‏ ریزی است و این دو علم از یکدیگر جدا نیستند

مقام معظم رهبری:
توصیه می‌کنم به سؤالات آمارگیران پاسخ‌های صحیح و دقیق بدهند تا دولت با اتکاء به آن بتواند برنامه‌ریزی بهتری انجام دهد و اولویت‌ها را در حل مسائل مختلف کشور رعایت کند. پایه‌ی برنامه‌ریزی‌های‌کشور،آمار است که با سرشماری به‌دست‌می‌آید. هر چه سرشماری دقیق‌تر و صحیح‌تر باشد،‌برنامه ها صحیح تر و درست‌تر خواهد بود.

 

آمار و برنامه ریزی

اوقات شرعی



آمار بازدید کنندگان

34امروزmod_vvisit_counter
74دیروزmod_vvisit_counter
1098این هفتهmod_vvisit_counter
1252هفته گذشتهmod_vvisit_counter
3217این ماهmod_vvisit_counter
4077ماه گذشتهmod_vvisit_counter
359955کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 10 مهمان حاضر
آی پی شما :: 54.161.108.58
 , 
امروز : 31 فروردین 1397
 
سیر تحول و تشکیل معاونت برنامه ریزی استانداری استانداری کرمان چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط Administrator   
چهارشنبه, 01 شهریور 1391 ساعت 05:19

سیر تحول و تشکیل معاونت برنامه ریزی استانداری استانداری کرمان


نخستین بار در ایران در سال ۱۳۲۷همزمان با تصویب برنامه هفت ساله عمرانی اول با نام سازمان برنامه پایه گذاری شد. وظیفه این سازمان نظارت و مراقبت در اجرای برنامه بود و تحت نظر یک شورای عالی یک هیات نظارت و یک مدیر عامل فعالیت می کرد. در طول برنامه هفت ساله عمرانی دوم نیز سازمان برنامه با همین ارکان و وظیفه مشابه مشغول کار شد. در برنامه عمرانی سوم کشور سازمان برنامه از نظر تشکیلاتی تحت نظر نخست وزیر قرار گرفت و وظايف آن تغییر کرد. بدین ترتیب که مقرر گردید سازمان برنامه کلیه امور اجریی را به وزارتخانه ها محول نماید و تهیه و تنظیم بودجه کشور را برعهده گیرد سازمان برنامه با همین ترکیب در برنامه عمرانی چهارم کشور نیز انجام وظیفه کرد.

آنچه در چهار برنامه عمرانی اولیه(قبل از انقلاب) حائز توجه می باشد وابستگی سازمان برنامه به برنامه های عمرانی کشور است. بدین معنی که وجود سازمان با وجود برنامه ملازمه داشت. در برنامه پنجم عمرانی سازمان برنامه از حالت موقتی و وابسته به برنامه خارج و بر اساس قانون برنامه و بودجه به یک موسسه دولتی با اهداف و وظایف خاص تبدیل شد. همانگونه که از زمان تاسیس سازمان مرکزی برنامه و بودجه تشکیلات آن دچار تحولات بسیار شده است. سازمان برنامه بودجه استانها نیز از اين تغيير و تحولات مصون نبوده است و تشکیلات امروز نتیجه تحولات و تجارب گذشته است.

برنامه ریزی در ایران شروعی برای تاسیس سازمان برنامه بوده است و ایجاد مراکز برنامه ریزی استانی نیز با سیر برنامه ریزی منطقه ای پیوند خورده است بنابرین بیان تاریخچه سازمان های برنامه و بودجه استانها با شرح فعالیت های عمرانی در مناطق مختلف آغاز گشته و سیر تکامل آن به تشکیلات سازمان های برنامه و بودجه استانها ختم می گردد.

ایجاد دفاتر فنی در مراکز استانها و فرمانداریهی کل کوششی دیگری در زمینه منطقه ای کردن فعالیت های برنامه ریزی بود وظیفه اساسی این دفاتر بررسی نیازهای منطقه و ارسال گزارش به سازمان برنامه بود. این گزارشها پس از بررسی در سازمان برنامه در صورت تصویب به دفاتر مزبور ابلاغ می گردید بدلیل عدم قدرت تصمیم گیری دفاتر فنی در اجرای عملیات عمرانی مناطق دچار مشکلاتی شدند. و بدین لحاظ مقرر گردید این دفاتر مستقل از سازمان قادر به بررسی و اجری پروژه ها در مناطق باشند. دفاتر فنی بعد از تاسیس وزارت آبادانی و مسکن در سال ۱۳۴۲ به بازوهای اجرائی و سازمانی آن وزارتخانه مبدل شدند.



در برنامه چهارم نیز دیدگاههای عمران نواحی بیشتر سرمایه گذاری در مناطق مستعد بود. و هر چند هدفها و سیاست های برنامه عمران ناحیه ای ایجاد رشد متعادل مناطق بود اما در عمل تاکید بر افزايش بازده اقتصادی و رشد سریعتر تولید ملی داشت.

در اواسط برنامه چهارم با تشخیص نارسائی های موجود در برنامه ریزی منطقه ای فعالیت هایی در جهت بهبود وضع عمران نواحی صورت گرفت. و پیشنهاداتی به مرحله اجرا گذاشته شد. از جمله به منظور منطقه ای کردن امر برنامه ریزی توسعه ملی پیشنهاد شد. به موازات انجام مطالعات جامع ناحیه ای دفاتر برنامه ریزی منطقه ای به وجود آید. تا از نزدیک در جریان تهیه برنامه ها قرار گیرد و سپس اجرای هماهنگ آن را پیگیری نماید.


تشکیلات پیش بینی شده جهت انجام وظایفی که بعهده سازمان برنامه گذاشته بود عبارتند از: دفتر عمران ناحیه ای و دفاتر برنامه ریزی منطقه ای این واحدها در سال ۱۳۵۰ زیر نظر معاونت امور طرح و برنامه قرار دارد.
چون محدوده جغرافیایی دفاتر برنامه ریزی منطقه ای وسیع و اجرای وظایف منطقه ای کردن برنامه هی عمرانی و ایجاد هماهنگی در چنین محدوده هایی مشکل بود. در سال ۱۳۵۱ شاخه معاونت امور استانها در تشکیلات سازمان برنامه بوجود می آید.

در برنامه پنجم بمنظور شناخت امکانات منطقه و محدودیت های توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و استانی بری هر استان برنامه های عمرانی ۵ ساله تحت عنوان برنامه توسعه استان مورد توجه قرار گرفت و دستور تهیه مقدمات برنامه صادر شد.

در نظام بودجه کشور در جهت استانی کردن بودجه جاری به منظور تسریع در عملیات اجرائی تجدیدنظر به عمل آمد. در ۲۳ استان و فرمانداری کل کشور دفاتر برنامه و بودجه به عنوان کوششی در برقراری نظام برنامه ریزی غیرمتمرکز و منطقه ای ایجاد گردیدند. با استقرار دفاتر برنامه و بودجه استانها طرح های خاص ناحیه ای جایگزین طرح های مجتمع عمرانی گردید.

در برنامه پنجم با توسعه فعالیت کار در استانها و توجه بیشتر به امر برنامه ریزی منطقه ای تشکیلات استانها در سطح وسیعتری تصویب و اجرا شد. معاونت امور استانها با سه دفتر ستادی و ۲۳ دفتر برنامه و بودجه در استانها امور محوله را انجام داده و هماهنگی ۲۳ دفتر مذکور با دفتر امور استانها بود.



در سال ۱۳۵۲ تقریبا در تمامی مناطق کشور دفاتر برنامه و بودجه ایجاد گردید.

از سال ۱۳۵۳ به بعد با تغییراتی که در وضع اقتصادی کشور پیش آمد و فکر پیاده نمودن سیاست عدم تمرکز بیشتر قوت گرفت تغییراتی در وظایف دفاتر برنامه ریزی و بودجه استانها و همچنین کار تهیه برنامه های استان پدید آمد و اختیارات بیشتری به انجمن استان داده شد.



از سال ۱۳۵۵ بودجه جاری بعضی از دستگاه های اجرایی محلی به صورت استانی درآمد و انجام امور مربوط به تنظیم موافقتنامه هلی آنها در قالب مقررات تعیین شده به استان داده شد.



در سال ۱۳۵۶ و پایان برنامه پنجم که مقدمات تهیه برنامه ششم آغاز می گردد. کار تلفیق برنامه هلی تهیه شده در استانها و آنچه سازمان برنامه در قالب کلان بخش تهیه نموده بود به اشکال برخورده و برنامه های پشنهادی نمی تواند در قالب برنامه کلی گنجانده شود.



اینگونه مشکلات و همچنین موارد دیگر باعث بی نتیجه ماندن برنامه ششم می گردد.

هماهنگی معاونت امور استانها از لحاظ ارتباط با سیر معاونتها و همچنین ارتباط استانها با مدیریتها ضرورت تغییراتی را در معاونت امور استانها ایجاد می نمود. از اواخر سال ۱۳۵۶ سرپرستی معاونت امور استانها حذف دفتر امور استانها و واحدهای استانی در ذیل حوزه وزارتی دفتر روش و آموزش منطقه ای حذف دفتر برنامه مطالعات ناحیه ای تحت عنوان دفتر برنامه ریزی منطقه ای در حوزه معاونت برنامه ریزی قرار می گیرد .

 


در سال ۱۳۵۷ از نظر تشکیلات رئیس دفتر امور استانها بعنوان مشاور وزیر انجام وظیفه و هماهنگی لازم را بین استانها ایجاد می نمود. در این سال بدنبال اجرای سیاست عدم تمرکز پاره ای از ادارات و وزارتخانه ها از جمله سازمان برنامه و بودجه مرکز به اراک منتقل میگردد.

اما به علت مشکلاتی که ایجاد می شود و برخی از ادارات تحت عنوان ادارات کل استان تهران از استان مرکزی منتزع می گردند و بدین ترتیب ۲۴ استان دارای ۲۴ دفتر برنامه و بودجه میگردند.

در سال ۱۳۵۸ در تشکیلات مربوط به دفتر برنامه و بودجه و دفتر امور استانها تغییر حاصل نگردید در سال ۱۳۵۹ تشکیلات برنامه و بودجه تغییر می یابد و مجددا جهت استانها معاونتی تحت عنوان معاونت امور مناطق با یک دفتر ستادی در ذیل آن بنام دفتر هماهنگی امور مناطق ایجاد می گردد در سال ۱۳۶۰ از لحاظ تشکیلات مقدمه تحول نسبتا بزرگی در استانها فراهم شد.



بدین ترتیب که مرکز آمار ایران در مناطق مختلف دارای مناطق آماری بود و در واقع این مناطق بازوی اجرایی مرکز آمار بود.


از سال ۱۳۶۰ به استناد مفاد لایحه قانونی مورخ15 /04/۱۳۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ادغام مناطق آماری در دفاتر برنامه و بودجه مطرح و عنوان دفاتر برنامه و بودجه هم به سازمان برنامه و بودجه تغییر یافت.

سال ۱۳۶۳ تشکیلات جدیدی برای استانها پیشنهاد شد که اجرای به اواخر سال ۱۳۶۳ و نیمه اول سال ۱۳۶۴ کشیده شد. در تشکیلات جدید تغییراتی از لحاظ گروهها پیش آمد. سازمان دارای دو معاون: برنامه و بودجه و نظارت و معاون آمار و اطلاعات و نیز گروه فنی اطلاعات و نیز گروه فنی پیمانکاران و مشاوران و امور اداری و مالی گشت.این تشکیلات تا سال ۱۳۷۰ به همین شکل فعالیت نمود.

همزمان با اجری قانون تعدیل نیروی انسانی در سال ۱۳۷۰ در تشکیلات سازمان برنامه و بودجه استانها زیر نظر کمیسیونی با مشارکت ۵ نفر از روسای برنامه و بودجه استانها، با این دید که تشکیلات استانها تصویری از تشکیلات مرکز را با مقیاس کوچکتر داشته باشد و به تعداد معاونت های مرکز معاونت و یا گروههای کاری در استانها وجود داشته باشد بنحوی که این معاونتها و یا گروههای عامل و درصورت لزوم بازوی اجرای واحدهای مرکز باشند تغییراتی به عمل آمد.

در تشکیلات جدید تعداد معاونین به سه نفر افزایش یافته است معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت جدیدی است که می تواند سه گروه مطالعات امور اقتصادی، تحقیقات آماری و آموزش و انفورماتیک را زیر نظر خود دارد

چهار گروه امور تولیدی، امور اجتماعی امور زیربنایی و گروه تلفیق و هماهنگی و نظارت زیرنظر معاون بودجه و نظارت می توانند قرار داشته باشند معاون آمار و اطلاعات نیز گروههای تهیه نقشه نگهداری اسناد و مدارک فنی جمع آوری آمار استخراج و بازبینی اطلاعات را زیر نظر دارد امور اداری و مالی و گروه فنی پیمانکاران و مشاوران همچون گذشته در حوزه ریاست سازمان قرار دارند .

در هشتاد و ششمین جلسه مورخ 11/12/1378 شورای عالی اداری به منظور تحقق مطلوب وظایف و اختیارات رئیس جمهور ,تامین یکپارچگی در مدیریت کلان کشور  ,همسوئی نظام های مدیریتی با برنا مه های میان مدت و بلند مدت ,تمرکز وظایف و فعالیتها ی مرتبط و پیوسته و متجانس با یکدیگر در امور برنامه ریزی , کاهش تداخل و توازی  وظایف سازمان های ستادی ,ارتقای توان کارشناسی  و تصمیمی سازی دولت و فراهم  نمودن زمینه تحقق مطلوب برنامه توسعه اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی کشور سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه با کلیه وظایف ,اختیارات و مسئولیت های قانونی و نیروی انسانی و امکانات خود ادغام شده و نام آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تغییر یافت و نمودار تشکیلاتی این سازمان در تاریخ 17/4/1379 تصویب و به اجرا در آمد.

دکتر احمدی نژاد برای اولین بار 19 مهر 85 در آئین گرامیداشت سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع مدیران، بازرسان و کارشناسان این سازمان تحول در ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را کلید زد.وی در آن جلسه فرمود: "برای منفعت رسانی به ملت و آبادانی سریع کشور، ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی را پس از 30سال تغییر می دهیم در همين راستا از آبان 1385 هيئت هفت نفره‎اي در دولت تشكيل شد كه وظيفه اصلي آن بررسي ادغام سازمان‌ مديريت در استانداري‌ها بود. دو ماه بعد و در جريان بررسي‎هاي لايحه بودجه سال 86، دولت وظيفه پرداخت حقوق كاركنان دولت را كه پيش از اين برعهده سازمان مديريت بود، به وزارت اقتصاد محول كرد.

همچنین در تير‎ماه 1386 با تصويب شوراي عالي اداري، سازمان مديريت و برنامه‎ريزي كشور با ادغام در نهاد رياست‎جمهوري، به «معاونت برنامه‎ريزي و نظارت راهبردي رييس‎جمهوري» تغيير نام يافت.

رييس‎جمهور در جلسه شوراي عالي اداري درباره هدف تغيير عنوان و كاركرد اين سازمان گفت كه با توجه به تغيير مأموريت‎هاي سازمان مديريت و برنامه‎ريزي كشور، بايد ساختار اين نهاد نيز دچار تحول شود كه هدف از آن تقويت و ارتقاي نظام برنامه‎ريزي و نظارت در كشور است. و سپس با صدور دستورالعملی خطاب به معاون اول، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر کشور، دستور الحاق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به استانداری های سراسر کشور را صادر کرد.

 

 
   

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت آمار و  اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان می باشد.